Під час головування у засіданні Міністрів транспорту країн-членів Організації Чорноморського економічного співробітництва (ОЧЕС) Міністр інфраструктури України Володимир Омелян виступив із спеціальною заявою делегації України, в якій різко засудив незаконні дії РФ по відношенню до України. За словами Міністра інфраструктури України, дії РФ порушують основні принципи міжнародного права, стають більш систематичними в регіоні ОЧЕС та негативно впливають на транспортну галузь – один із основних секторів національної економіки.
Спеціальна заява делегації України
на засіданні Міністрів транспорту країн-членів Організації Чорноморського економічного співробітництва
“Розвиток інфраструктури в регіоні ОЧЕС та ефективна реалізація спільних проектів”
(17 листопада 2017 року, Київ, Україна)
Транспортна галузь України зіштовхнулась із серйозними проблемами через тимчасову окупацію РФ АР Крим та міста Севастополь. 27 березня 2014 р. Генеральна Асамблея ООН схвалила Резолюцію № 68/262 щодо територіальної цілісності України, яка рекомендувала утриматись від дій, які можуть бути інтерпретовані як такі, що визнають зміну статусу АР Крим і міста Севастополь. Незаконні дії РФ по відношенню до України, які порушують основні принципи міжнародного права, стають більш систематичними в регіоні ОЧЕС та негативно впливають на транспортну галузь – один із основних секторів національної економіки.
Що стосується повітряного транспорту. Починаючи з 2014 року, з часу окупації РФ АР Крим та м. Севастополь, незважаючи на заборону здійснення польотів до аеропортів міста Сімферополь та Севастополь (Бельбек), авіакомпанії РФ систематично порушували повітряний простір України, а також правила польотів, виконуючи рейси в та із закритого аеродрому Сімферополь, порушуючи положення Чиказької Конвенції та Додатків до неї та чинного законодавства України.
Що стосується морського транспорту, то одним із складних питань залишається захід іноземних суден до закритих портів Криму. Беручи до уваги Резолюцію Генеральної Асамблеї ООН 68/262 від 27 березня 2014 р., Україна закрила морські порти у містах: Феодосія, Керч, Севастополь, Ялта та Євпаторія з 15 липня 2014 року і до повного відновлення конституційного правопорядку та ефективного контролю України над окупованою територією. Також Україна належним чином проінформувала держави-члени Міжнародної морської організації про відповідне рішення (Циркулярні Листи №3477 та №3490) та закликала морські адміністрації вживати заходів для запобігання порушення суверенітету України. РФ продовжує здійснювати державний контроль над портовими інспекціями у закритих портах Криму та передає інформацію до Чорноморської інформаційної системи, порушуючи норми Чорноморського Меморандуму. Ще однією проблемою є кваліфікація та ідентифікація документів моряків, виданих в закритих портах Криму, починаючи з серпня 2014 р.
У зв’язку з цим я хотів би підкреслити, що результати даних інспекцій є незаконними, та закликати наших європейських партнерів не ігнорувати їх і вважати акти інспекцій такими, що не є дійсними. Ми звертаємось до країн Чорноморського регіону. У разі виявлення під час здійснення державного портового контролю та перевірки прапора судна кваліфікаційних документів та посвідчень особи моряків, виданих російською окупаційною владою Криму, вважати вищевказані документи такими, що не є дійсними. Ми також просимо застосовувати до членів екіпажу та судна відповідні заходи, які передбачені міжнародними нормами та національним законодавством. Окрім того, 24 травня 2017 р. РФ в односторонньому порядку оголосила про обмеження судноплавства для суден, що йдуть з Чорного до Азовського морів та у зворотному напрямку, у зв’язку з будівництвом транспортного мосту через Керченську протоку.
Це, в свою чергу, призводить до економічних втрат судновласників. Керченська протока є єдиним природним способом з’єднання Азовського і Чорного морів. З початку незаконної діяльності РФ в АР Крим та м. Севастополь, права України в цих зонах були порушені та узурповані державою-агресором. РФ не узгоджує з Україною свої дії щодо проектування та будівництва мосту через Керченську протоку, в тому числі його технічних характеристик, та продовжує морську навігацію у територіальних водах України, в регіоні Керченської протоки та Азовського моря без будь-якого погодження з Україною.
Подальше безкомпромісне втручання Росії в інфраструктуру Керченської протоки та сусідніх районів може стати причиною економічного спаду і поставити під загрозу подальший економічний розвиток регіону. Ще одним проблематичним питанням є економічні, торгові та транспортні обмеження, які вводить РФ. Через ці обмеження українські та іноземні перевізники зазнають збитків і мають шукати нові маршрути транспортування. Зараз ми співпрацюємо з СОТ щодо питання обмеження транзиту та створення нових транспортних сполучень та коридорів з ЄС до Азії. Ми впевнені, що, незалежно від усіх бар’єрів та обмежень, Україна буде рухатися вперед і надавати найкращі мультимодальні логістичні рішення.
Україна закликає негайно зупинити порушення міжнародного права на тимчасово окупованій території АР Крим та міста Севастополь, до відповідних (рішучих) дій задля запобігання розширення російської агресії та надання підтримки розвитку регіональних перевезень.