22 грудня 2017 р. у Кримському домі в Києві відбувся круглий стіл «Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим: переоцінка роботи в умовах російської агресії», присвяченій 25-й річниці утворення Представництва. У заході взяли участь: представники центральних органів виконавчої влади, правоохоронних органів, народні депутати України, керівництво Меджлісу кримськотатарського народу, представники Координатору проектів та Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ, Моніторингової місії ООН з прав людини, Місії Міжнародного Комітету Червоного Хреста, Місії ЄС в Україні, Офісу Ради Європи в Україні, посольств Великобритані та США, науковці та експерти.
Під час круглого столу було обговорено діяльність Представництва у 1992-2017 роках, зокрема, було висвітлене утворення й діяльність Представництва у кримській автономії до 2014 р., долю органу в умовах ескалації російської агресії та його тимчасового переміщення на материкову Україну, активізацію роботи Представництва Президента з серпня 2017 р. Учасники круглого столу обговорили перспективи роботи Представництва у контексті деокупації та реінтеграції Криму. Було піднято питання спрямування Представництвом аналітичної, експертної та наукової роботи щодо Криму, відповідної Експертної ради Представництва. Вказувалося на нагальну потребу координації діяльності центральних органів влади щодо деокупації та реінтеграції Криму, обговорювалися міжнародні та гуманітарні перспективи діяльності Представництва. Особливу увагу учасники звернули на методологію опрацювання планів дій та стратегій деокупації та реінтеграції Криму.
Рекомендації круглого столу «Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим:
переоцінка роботи в умовах російської агресії», присвяченого 25-й річниці утворення Представництва
(22 грудня 2017 р., Кримський дом, Києв)
Учасники круглого столу, за підсумками обговорення доповідей Постійного Представника Президента України в АРК, його Першого заступника, т.в.о. керівника апарату Представництва, народних депутатів України, представників Меджлісу кримськотатарського народу, органів виконавчої влади, констатували наступне.
Історія створення Представництва бере початок з проголошення Україною у 1991 р. незалежності та з’явлення у системі конституційного ладу Президента України, з відновлення у 1991 р. Кримської автономної республіки у складі Української держави. 17 грудня 1992 р. Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про Представництво Президента України в Республіці Крим» № 2875-XII. В розділі Х Конституції України «Автономна Республіка Крим» було запроваджено окрему статтю 139, за якою в Автономній Республіці Крим діє Представництво Президента України, статус якого визначається окремим законом. Представництво стало конституційним органом влади України. Діяльність Представництва Президента України закріплено у статтях 5 та 37 чинної Конституції Автономної Республіки Крим 1998 р. На виконання Указу Президента України від 7 квітня 2000 р. у складі апарату Представництва було створено Секретаріат Ради представників кримськотатарського народу, як форми визнання Україною Меджлісу кримськотатарського народу.
Нинішній конституційний статус Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим розвинуто спеціальним Законом України від 2 березня 2000 року № 1524-III у чинній редакції. Головними функціями Представництва є представницька, кадрова, аналітична, інформаційна та правозахисна, що полягає у сприянні додержанню конституційних прав і свобод людини і громадянина та досягненню міжнаціональної злагоди, соціально-економічної і політичної стабільності на території АРК. Після збройного захоплення державою-агресором Кримського півострову в лютому 2014 р. діяльність Представництва у місті Сімферополь було вимушено припинено, керівництво Представництва залишило окуповану Автономну Республіку Крим. Розпорядженням Президента України від 16 травня 2014 р., з метою забезпечення відновлення діяльності Представництва в умовах тимчасової окупації території України, Представництво було розміщено у місті Херсон, територіально наближеному до адміністративного кордону з АРК .
Новий етап функціонування Представництва було визначено Указом Президента України № 16/2016 від 20 січня 2016 р. Цим актом було істотно посилено правозахисний та міжнародний вимір діяльності Представництва, передбачено утворення окремих структурних підрозділів Представництва у місті Києві, зі збереженням розташування у місті Херсон. Указом Президента від 17 серпня 2017 р. № 221/2017 було передбачено особливі посадові обов’язки першого заступника Постійного Представника стосовно питань кримськотатарського народу. У штаті Представництва у відповідності до нового законодавства України про державну службу було запроваджено посаду Керівника апарату Представництва. Представництвом чітко визначено напрямки роботи, налагоджено взаємодію з центральними та регіональними органами влади в Україні, запроваджено механізм моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними особами та населенням тимчасово окупованої території, здійснюється аналіз законодавства в контексті питань Криму з метою його врегулювання, системно досліджуються соціально-економічні та політичні процеси на тимчасово окупованій території України, забезпечується інформаційний супровід своєї діяльності.
Водночас тривалий період після початку окупації Криму державою-агресором діяльність органів влади України з питань деокупації та реінтеграції півострову мала низький рівень злагодженості та координації. Зокрема, досі не відбулося залучення центральними органами виконавчої влади значних коштів міжнародної технічної допомоги або спрямування коштів Державного бюджету України на вирішення нагальних проблем реінтеграції та деокупації Криму. Після створення спеціального центрального органу виконавчої влади – Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб – інші центральні органи виконавчої влади продовжують здійснювати власні функції щодо тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб в межах компетенції, визначеної законодавством.
Утворення на материковій частині України виокремлених підрозділів правоохоронних органів з питань Криму, а саме – Прокуратури АРК, Головного управління Національної поліції в АРК та м. Севастополі, Головного управління СБУ в АРК та м. Севастополі стало важливим кроком забезпечення протидії російській агресії на півострові. Водночас слід констатувати відсутність на сьогодні цілісного, комплексного механізму кримінальної, процесуальної та оперативно-розшукової політики з нагальних питань реінтеграції та деокупації Криму, протидії російській агресії на півострові. Актуальним залишається питання посилення взаємодії з питань реінтеграції та деокупації Криму органів виконавчої влади та правоохоронних органів з органами судової влади, народними депутатами України, органами самоврядування кримськотатарського народу, науково-дослідними та експертними установами.
Представництво Президента України в АРК є на сьогодні окремим державним органом, утвореним відповідно до Конституції України з метою сприяння виконанню щодо АРК повноважень, покладених на Президента України, забезпечення взаємодії у цій сфері структур громадянського суспільства та органів державної влади України. Вибір розташування Представництва у м. Херсон із виокремленим підрозілом у м. Києві вбачається вдалою територіальною формою організації державного управління з питань деокупації та реінтеграції Криму. За таких обставин учасники круглого столу визнають доцільними та невідкладним наступні ініціативи керівництва Представництва Президента України в АРК щодо:
– неприпустимості у наступному підміни діяльності органів державної влади України щодо формування та реалізації політики стосовно Криму активністю правозахисних, волонтерських та інших громадських формувань;
– посилення якості аналітичної роботи з питань економічних, безпекових, соціальних, гуманітарних та інших процесів, що відбуваються в Криму за умов російської окупаціії, шляхом постійного отримання Представництвом відповідної інформації від усіх компетентних органів влади, її якісного опрацювання та надання Президентові України;
– формування при Представництві Експертної ради як майданчика концентрації наукової та експертної думки з актуальних питань деокупації та реінтеграції Криму;
– продовження концентрації у Херсонській області підрозілів правоохоронних та інших компетентних державних органів, що мають компетенцію у сфері реінтеграції та деокупації Криму, протидії російській агресії на півострові, з координацією їх діяльністю Представництвом в межах його повноважень;
– утворення під егідою Представництва робочої групи високого рівня з представників усіх компетентних центральних органів влади з періодичним опрацюванням актуальних питань реінтеграції та деокупації Криму, протидії російській агресії на півострові, надання відповідних пропозицій Президентові України;
– опрацювання Представництвом Плану невідкладних заходів з протидії російської агресії з тимчасово окупованої території України в Криму, захисту інтересів держави, громадян України та українських юридичних осіб в Криму та Стратегії реінтеграції Криму як комплексу заходів, які мають бути вжитими після деокупації півострову.