В п’ятницю, 1 вересня, в Медіа-центрі Україна—Укрінформ відбулась презентація дослідження на тему «Шкільна освіта в окупації росії: розпалювання ворожнечі та знищення української ідентичності», яке провели експерти ГО ЦГП «Альменда» та ГО «Регіональний центр прав людини». В рамках дослідження було проаналізовано зміст 23 підручників з різних предметів початкової, середньої та старшої шкіл. Експертам вдалось виокремити 20 ключових гранд-наративів, які росія вкладає в книжки з метою вплинути на свідомість дітей та молоді.
До заходу долучився керівник Відділу інформаційного забезпечення Представництва Президента України в АР Крим Євген Бондаренко. Також в обговоренні взяли участь британський журналіст, спеціаліст з медіа та пропаганди в сучасній росії та професор Інституту глобальних питань Лондонської школи економіки Пітер Померанцев, керівниця напрямку національної адвокації ГО ЦГП «Альменда» Валентина Потапова та аналітикиня ГО ЦГП «Альменда» Анастасія Воробйова.
Спікери наголосили, що вже майже 10 років росія використовує освіту в пропагандистських цілях та прагне мілітаризувати дітей та молодь. Невід’ємним інструментом цього є шкільні підручники, переписані росією на свій лад, які вона використовує в якості зброї, що перекодовує дітей та молодь на окупованих територіях та намагається їх навчити ненавидіти все українське.
Керівник Відділу інформаційного забезпечення Представництва Євген Бондаренко розповів про напрацювання першочергових кроків держави після деокупації, а також наголосив на вже розробленій Стратегії когнітивної деокупації Криму. Стратегія є інструментом формування пріоритетів та практичних кроків, які мають бути здійснені для того, щоб ментально повернути мешканців окупованого Криму в соціально-політичний, інформаційний та культурний простори України. Реалізація когнітивної деокупації розпочинається безпосередньо до кінетичного звільнення Кримського півострова.
«На базі Представництва діє Рада з питань когнітивної деокупації Криму, яка працює над розробкою важливого документу – Дорожньої карти, в структуру якої входять тематичні сектори, в яких прописуються конкретні дії та практичні кроки з когнітивної деокупації Криму. Зокрема, серед секторів є два, які дотичні до теми обговорення, а саме «освітня реінтеграція» та «політика щодо дітей та молоді», які передбачають подолання тривалої індоктринації та мілітаризації дітей та молоді, впровадження освітніх програм тощо. Рф продовжуватиме шкодити та наносити системний травмуючий вплив нашим громадянам, які живуть в окупації. Саме тому вже зараз ми напрацьовуємо першочергові кроки в рамках реалізації Стратегії когнітивної деокупації, що передбачає ментальне повернення людей до простору України», – додав Євген Бондаренко.
Тільки повна деокупації півострова допоможе зупинити злочинні дії росії та відновити законне право дітей та молоді на якісну освіту.