Херсонщина як тимчасове прикордоння

24 грудня 2014 року в місті Херсоні Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим Наталія Попович взяла участь у засіданні круглого столу на тему «Херсонщина як нове прикордоння», метою якого є висвітлення нових викликів, що постали перед регіоном у зв’язку з тимчасовою окупацією Кримського півострова.
Зустріч організувала «Українська миротворча школа» за сприянням Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим та Уповноваженого Президента України у справах кримськотатарського народу, за участю органів державної влади на місцях, органів місцевого самоврядування, громадських та політичних діячів, науковців.
Сторони обговорили ключові аспекти функціонування нового прикордоння: економічний, гуманітарний та безпеки.
За результатами круглого столу його учасники на основі дискусії запропонували низку проектів, що мають реалізовуватися на Херсонщині впродовж січня-лютого 2015 року.


Конференція щодо забезпечення прав кримських татар як корінного народу Криму

22 грудня 2014 року в місті Києві Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим Наталія Попович взяла участь у конференції: «Український шлях у забезпеченні прав кримськотатарського народу, як корінного народу».
Захід відбувся у Національному університеті «Києво-Могилянська академія» за участю Уповноваженого Президента України у справах кримськотатарського народу Мустафи Джемільова, Голови Меджлісу кримськотатарського народу Рефата Чубарова, Президента Києво-Могилянської академії Андрія Мелешевича, відомих політичних діячів, експертів та журналістів.
Мета конференції передбачала актуалізацію кримськотатарського питання у законотворчій діяльності Верховної Ради України VIII скликання.
Постанова «Про Заяву Верховної Ради України щодо гарантії прав кримськотатарського народу у складі Української Держави» є початковим правовим елементом для здійснення подальших заходів захисту та реалізації національно-культурних, соціальних, політичних прав кримськотатарської спільноти. Конференція має надати значного імпульсу процесу формування єдиних державницьких, громадсько-політичних та експертних підходів у забезпеченні основоположних прав та свобод кримських татар, – зазначила Наталія Попович під час конференцій.


Представництву Президента України в Автономній Республіці Крим 22 роки

17 грудня 2014 року Представництву Президента України в Автономній Республіці Крим  виповнилося 22 роки.
Для будь-якої людини зазначений вік – це тільки початковий етап життєвого шляху, коли поступово розкривається її творчий та інтелектуальний потенціал, формується характер, воля, проявляються професійні здібності. Для державної установи 22 роки – вік поважний, вік зрілості, розквіту та визнання.
Дивовижно, але факт – складна і суперечлива динаміка політичного розвитку України гармонічно поєднала обидві вищевказані аксіоми у діяльності Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим.
Час змінюється і ми змінюємося разом з ним. Сучасні реалії українського суспільно-політичного сьогодення, російська анексія кримського півострову призвели до певної руйнації традиційних уявлень, схем та алгоритмів роботи державних органів влади у нашій державі.
Так, розвиток військово-політичної ситуації на півдні України вніс  істотні корективи і у діяльність Представництва.
У сучасних умовах Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим переживає друге своє народження. В травні 2014 р. Указом Президента України від 24 травня 2014 р. №487/2014 «Про невідкладні питання Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим» установа тимчасово розміщена у місті Херсоні.
Роботу державної структури було відновлено практично з нуля. Зусиллями керівництва Представництва у надзвичайно складних умовах, передусім, кадрового дефіциту, відсутності матеріально-технічного забезпечення створено ефективний механізм вирішення поставлених Президентом України завдань .
Поточна діяльність Представництва спрямована на практичне виконання Законів України: «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», «Про створення вільної економічної зони «Крим», а також інших законодавчих та нормативних актів, що стосуються проблемних аспектів забезпечення життєдіяльності населення тимчасово окупованої території півострову.
Наразі у безпосередній близькості до адміністративних кордонів Криму, на особистому контакті з мешканцями кримського півострову та вимушеними переселенцями Представництвом ведеться цілеспрямована робота щодо забезпечення їх соціальних, політичних, культурно-освітніх та майнових прав, здійснюється всебічний розгляд звернень зазначеної категорії осіб із послідуючим сприянням у вирішенні нагальних проблем, надання консультативної юридичної допомоги тощо. Географічна близькість до Криму дає можливість своєчасно надавати допомогу нашим співвітчизникам, які перебувають на тимчасово окупованій території.
До Представництва за різними видами допомоги, консультуванням вже звернулося понад 500 осіб. Це і пряма телефонна лінія,  і особистий прийом, і письмові звернення громадян.
В процесі роботи зі зверненнями громадян, активно використовується система інформування населення за допомогою друкованих пам’яток, довідників та дорожніх карт, розроблених Представництвом.
З метою оперативного вирішення нагальних питань кримчан Представництвом забезпечена постійна взаємодія з центральними та територіальними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, Міністерством юстиції України, Міністерством соціальної політики, Міністерством внутрішніх справ України, Державною фіскальною службою України, Державною міграційною службою, Державною реєстраційною службою України, Державною пенітенціарною службою України, Державним агентством земельних ресурсів України, їх територіальними підрозділами, а також безпосередньо з обласними державними адміністраціями та виконавчими комітетами місцевих рад.
Окрім того, на виконання поставлених завдань Представництвом налагоджено конструктивний діалог з центральними органами виконавчої влади, обласними державними адміністраціями, результатом якого є щотижневий моніторинг ситуації щодо соціальних проблем переселенців з Криму, які вирішуються безпосередньо в областях. На цьому напрямку постійно проводиться аналіз інформаційних матеріалів, розміщених на офіційних сторінках органів влади як центрального, так і місцевого рівня. Підготовлені за його результатами аналітичні матеріали дають змогу не лише відслідковувати певні події, які відбуваються в областях, але й побачити їх якісне наповнення, психологічний настрій вимушених переселенців тощо.
Так, протягом листопада 2014 року спостерігається тенденція до збільшення кількості звернень щодо отримання соціальної допомоги. Це, в першу чергу, пов’язано з початком реєстрації вимушених переселенців та оформленням щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання  відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року за № 505, 509.
Водночас, Представництвом ведеться планомірна робота щодо інформування кримчан та вимушених переселенців з питань внутрішньої та зовнішньої політики держави, актуальних проблем життєдіяльності, нових нормативних актів органів державної влади України, їх роз’яснень щодо можливостей застосування законодавства України в ситуації, яка виникла. Інформаційна політика реалізується через впровадження практики постійного інформування на сайті Представництва, участі в робочих зустрічах з членами громадських організацій, що здійснюють безпосередню роботу з переселенцями, ефірів на телебаченні тощо.
Представництвом організовано інформування мешканців Криму та тимчасово переміщених осіб щодо перспективних можливостей захисту своїх прав в судовому порядку та сучасної практики розгляду таких питань, перереєстрації суб’єктів господарської діяльності та отримання певних податкових пільг або здійснення своєї діяльність на території Криму в майбутньому.
Компетентними службами Представництва здійснюється безперервний моніторинг соціально-економічної та суспільно-політичної ситуації в Автономній Республіці Крим, а також відстеження динаміки суспільно-політичних настроїв та психологічного клімату населення півострову тощо.
Одним з позитивних аспектів поточної діяльності Представництва є досягнення доволі високого рівня консолідації та координації зусиль органів влади та громадськості у сфері забезпечення основних прав та свобод громадян України на тимчасово окупованій території через можливості створеної при Представництві Громадської Ради та налагоджену співпрацю з представниками Меджлісу кримськотатарського народу, а також  використання формату конференцій, круглих столів, а також інших громадських та експертних науково-практичних заходів.
Представництво продовжує свій шлях до спільного з Кримом майбутнього в єдиній, незалежній державі Україна, крок за кроком наближаючи очікувану перемогу – повернення Криму до складу України.


Питання пенсійного забезпечення кримчан

Громадяни України, які проживають в Автономній Республіці Крим та місті Севастополь, можуть оформити і отримувати пенсії за віком, по інвалідності та у зв’язку з втратою годувальника.
Для отримання вищезазначених видів пенсійного забезпечення кримчанину необхідно подати заяву особисто або через представника за дорученням, чи надіслати поштою до управлінь Пенсійного Фонду України: а саме – Генічеського, Каланчацького, Новотроїцького або Чаплинського районів Херсонської області.
Розраховувати на українські соціальні виплати можуть лише ті мешканці Криму, які відмовилися отримувати кошти від незаконних органів тимчасово окупаційної влади півострова.

Для призначення пенсії за віком до заяви додаються такі документи:
1) документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
2) трудова книжка або документи що підтверджують трудовий стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637;
3) документи про місце проживання (реєстрації) особи;
4) документи, які засвідчують особливий статус особи;
5) клопотання (направлення) про достроковий вихід на пенсію (для призначення пенсії відповідно до статті 49 Закону України “Про зайнятість населення”);
6) документ уповноваженого органу Російської Федерації про те, що особі не призначалась пенсія за місцем проживання на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя.

Для призначення пенсії по інвалідності до заяви додають документи передбачені в пунктах 1,2,3 вищезазначеного переліку документів.

Для призначення пенсії по інвалідності військовослужбовців строкової служби додається копія свідоцтва про хворобу, видана і завірена військовим комісаріатом за місцем зняття військовослужбовця з військового обліку, або довідка військово-лікарської комісії. Якщо інвалідність настала після звільнення з військової служби, то замість копії свідоцтва про хворобу подаються довідка військового комісаріату про проходження військової служби із зазначенням дати призову, дати і підстави звільнення з військової служби та висновок МСЕК про те, що інвалідність пов’язана з проходженням військової служби.

До заяви про призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника подаються такі документи:
1)  трудова книжка або документи що підтверджують трудовий стаж померлого годувальника;
2) документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків померлому годувальнику або свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхування (подається у разі, якщо особа, яка звернулася із заявою про призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника, має такі документи);
3) свідоцтво про народження або паспорт особи, якій призначається пенсія;
4) довідка про склад сім’ї померлого годувальника та копії документів, що засвідчують родинні стосунки члена сім’ї з померлим годувальником (за наявності);
5) свідоцтво органу ДРАЦС про смерть годувальника або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення його померлим;
6) документи про вік померлого годувальника сім’ї за відсутності таких даних у свідоцтві про смерть чи рішенні суду про визнання годувальника безвісно відсутнім або оголошення його померлим;
7) довідки загальноосвітніх навчальних закладів системи загальної середньої освіти, професійно-технічних, вищих навчальних закладів про те, що непрацездатні особи, навчаються за денною формою навчання;
8) довідка про те, що чоловік (дружина), а в разі їх відсутності – один з батьків, дід, баба, брат чи сестра померлого годувальника незалежно від віку і працездатності не працюють і зайняті доглядом за дитиною (дітьми) померлого годувальника до досягнення нею (ними) 8 років;
9) документи про місце проживання (реєстрації);
10) документ про перебування членів сім’ї (крім дітей) на утриманні померлого годувальника;
11) експертний висновок про встановлення причинного зв’язку смерті годувальника з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.

До заяви про призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника сім’ї військовослужбовця строкової служби додається документ, одержаний від військової частини або районного (міського) військового комісаріату чи іншої військової установи, що засвідчує дату та причину смерті військовослужбовця, або документ про визнання військовослужбовця безвісно відсутнім або оголошення його померлим. Якщо смерть настала після звільнення з військової служби, подаються свідоцтво ДРАЦС про смерть, довідка військового комісаріату про проходження військової служби із зазначенням дати призову, дати і підстав звільнення з військової служби та висновок МСЕК про те, що смерть військовослужбовця пов’язана з проходженням військової служби.

Зазначений перелік документів передбачених для отримання пенсії за віком, по інвалідності і у зв’язку з втратою годувальника не є вичерпним і може бути доповнений виходячи зі специфіки трудового стажу або з інших причин передбачених законодавством.
У разі виникнення питань стосовно отримання пенсійного забезпечення громадяни України Автономної Республіки Крим та міста Севастополь можуть звертатися до Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим або до управлінь Пенсійного Фонду України Херсонської області, чи за телефоном «гарячої лінії»  0-800-503-753.


До уваги кримчан – власників транспортних засобів!

Відповідно до статті 10 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в’їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї через контрольні пункти в’їзду – виїзду за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
Підстави, що зобов’язують кримчан перереєстровувати транспорті засоби у випадку перетину адміністративного кордону законодавством України не визначені.
Громадяни України, які проживають в Автономній Республіці Крим та місті Севастополь, не зобов’язані перереєстровувати свої транспортні засоби у разі перетину адміністративного кордону між півостровом та материковою частиною України.


Україна створює умови для соціального захисту кримчан

Громадяни України, які вимушено переселилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь на материкову частину України, можуть отримати одноразову допомогу за рахунок коштів, що надійшли в національній та іноземній валюті Мінсоцполітики від фізичних та юридичних осіб, резидентів і нерезидентів як благодійні внески, гранти та дарунки.
Механізм використання вищевказаних коштів прописано у Постанові Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року за № 535 «Про затвердження Порядку використання коштів, що надійшли від фізичних та юридичних осіб для надання одноразової грошової допомоги постраждалим особам та особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції».
Для отримання грошової допомоги переміщена особа має звернутися з заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної держадміністрації або виконавчого органу міської, районної у місті (у разі створення) ради за місцем реєстрації проживання або фактичним місцем перебування.
У письмовому зверненні особа має чітко викласти обставини, які зумовили необхідність надання їй грошової допомоги, вказавши реквізити рахунку, відкритого у банківській установі.
До заяви додаються:
–    копія документу, що посвідчує особу;
–    копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової карти платника податків;
–    копії документів, що підтверджують родинні стосунки (свідоцтво про одруження, свідоцтво про народження дітей);
–    копія довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України;
–    медична довідка про стан здоров’я особи або висновок медико-соціальної експертизи про встановлення інвалідності (у разі необхідності).


Оперативна інформація

За результатами моніторингу Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим в межах взаємодії з Державною службою з надзвичайних ситуацій та обласними державними адміністраціями України станом на 1 грудня 2014 року на материковій частині України розміщенні та проживають 19698 громадян України, які вимушено переселилися з Автономної Республіки Крим та міста Севастополь.
За останній місяць кількість кримчан, які вимушено оселилися на материковій частині України збільшилася на 625 осіб, з яких переважна більшість розмітилася у Львівській, Чернігівській, Полтавській, Дніпропетровській та Хмельницькій областях.
До державних установ надійшло 26465 звернень. Зокрема, за зверненнями громадян соціальну і щомісячну адресну допомогу отримали 4326 осіб, працевлаштовані 953 особи, з питань освіти і навчання допомогу отримали 4103 особи. Стосовно сприяння в доступі до медичного обслуговування, забезпеченні житлом та ін. надійшло 591 звернення. Всім громадянам надано кваліфіковану медичну допомогу.


Молодь єднає Україну

5 грудня 2014 року в місті Херсоні Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим Наталія Попович зустрілася з учасниками проекту «Молодь єднає Україну: долаємо стереотипи» – майбутніми журналістами з різних областей нашої держави.
В ході зустрічі Наталія Попович розповіла молодим журналістам про пріоритетні напрямки діяльності Представництва і перспективні механізми вирішення актуальних проблем життєдіяльності мешканців Криму та вимушених переселенців.
Також, на зустрічі присутнім презентовано карту порушень прав людини в Криму. Презентацію здійснено в рамках меморандуму про взаємодію, підписаного головою Громадської ради при Представництві Президента України в Автономній Республіці Крим Віталієм Захарчуком з інформаційно-аналітичним веб порталом «TERAZE».
Головний редактор порталу Олена Сирінська відзначила, що ця інтерактивна електронна система спрямована на збір фактів порушень прав і свобод населення на тимчасово окупованій території України. Сервіс забезпечує наочне представлення результатів такого моніторингу на карті кримського півострову та передбачає можливість внесення нових даних безпосередньо відвідувачами сайту.


До уваги мешканців Криму!

Громадяни України Автономної Республіки Крим та міста Севастополя мають право відмовити у надані відомостей щодо рахунків відкритих у банках України, окрім випадків передбачених законодавством України.
Інформація щодо діяльності та фінансового стану клієнта, яка стала відомою банку у процесі обслуговування клієнта та взаємовідносин з ним чи третім особам при наданні послуг банку, є банківською таємницею відповідно до частини 1 статті 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність» (далі – Закон).
Згідно статті 62 Закону інформація щодо фізичних осіб, яка містить банківську таємницю, розкривається банками на письмовий запит або з письмового дозволу фізичної особи, в іншому випадку – за рішенням суду.