Доповідь ООН щодо ситуації з правами людини в Криму

Управління Верховного комісара ООН з прав людини оприлюднило датовану 10 вересня Доповідь щодо ситуації з правами людини в тимчасово окупованих Автономній Республіці Крим та місті Севастополь (Україна) за період з 13 вересня 2017 р. по 30 червня 2018 р.

У Доповіді обговорено ситуацію в Криму у сфері правосуддя та права на справедливий суд, прав на фізичну і психічну недоторканність, прав на свободу та безпеку, зокрема у вимірі свавільних арештів, тримання під вартою та насильницьких зникнень в умовах окупації.

УВКПЛ ООН висвітлило, із коонкретними прикладами, порушення свобод пересування, думки, совісті та релігії, поглядів та їх вираження, мирних зібрань, свободи об’єднання, права на здоров’я, на власність та на освіту рідною мовою. Ососбливу увагу автори Доповіді звернули на примусовий призов до російської армії та незаконне переселення з Криму та в Крим, яке організовує держава-агресор, висвітлили аспекти доступу до державних послуг у материковій частині України.

Під час складання Доповіді представники Моніторингової місії ООН з прав людини активно взаємодіяли з Представництвом Президента України в АРК.
Як вказано у Доповіді упродовж охопленого нею періоду на мешканців Криму, як і раніше, поширювалася дія системи врядування та права Росії, що є порушенням міжнародного гуманітарного права. На цьому тлі загальна ситуація щодо прав людини у Криму продовжувала характеризуватися обмеженнями здійснення основних свобод і відсутністю ефективних засобів правового захисту, які б дозволили захищати свої права і домогтись правосуддя, констатовано у цьому документі ООН.
З метою покращення становища в галузі прав людини у Криму УВКПЛ рекомендував урядові РФ:
– дотримуватися прав людини у Криму й виконувати зобов’язання, покладені на окупаційну державу відповідно до норм міжнародного гуманітарного права;
– забезпечити належний і безперешкодний доступ міжнародних моніторингових місій з прав людини й правозахисних неурядових організацій до Криму згідно з резолюціями Генасамблеї ООН 71/205 і 72/190;
– додержуватися законів, що діяли у Криму в 2014 р. до початку окупації, зокрема утримуючись від примусового застосування у Криму законодавства РФ відповідно до резолюцій Генасамблеї ООН 68/262, 71/205 і 72/190;
– утримуватися від примушування мешканців Криму до служби у збройних силах РФ;

– покласти край практиці депортації та примусового переселення з окупованої території осіб, що перебувають під захистом, зокрема затриманих;

-утримуватися від переміщення власного цивільного населення до Криму та припинити практику заохочення такого переміщення;
– припинити дискримінаційні практики, а також порушення прав, зокрема катування, жорстоке поводження, насильницькі зникнення, свавільні арешти і тримання під вартою;
– утримуватися від арештів або судових переслідувань мешканців Криму за дії і точки зору, скоєні чи висловлені до початку окупації, і звільнити з-під варти всіх мешканців Криму, заарештованих або позбавлених волі за такі дії;
– забезпечити, щоб адвокати могли виконувати свої обов’язки без залякування, утисків або невиправданого втручання;
– забезпечити ефективне розслідування скарг про жорстоке поводження, катування і насильницькі зникнення, особливо у випадках, де можливими порушниками є державні суб’єкти;  притягнути до відповідальності винних і забезпечити відшкодування шкоди жертвам та їхнім сім’ям;
– припинити кримінальне переслідування осіб за коментарі чи дописи у соціальних мережах, які не є закликами до дискримінації чи насильства;
– припинити свавільні обшуки в об’єктах приватної власності, які належать кримським татарам;
– забезпечити надання належної медичної допомоги особам, які тримаються у пенітенціарних установах, незалежно від їхнього громадянства і будь-яких інших дискримінаційних підстав;                                                                                              ефективно розслідувати всі випадки смерті у місцях тримання під вартою;
– забезпечити безперешкодну свободу пересування між Кримом і материковою частиною України;
– повідомити кількість осіб, переведених із Криму до Російської Федерації для відбуття кримінальних покарань, і вжити негайних заходів для повернення таких осіб до Криму;
– вжити всіх необхідних заходів із метою забезпечення, щоб права на свободу вираження поглядів, мирних зібрань, об’єднання, думки, совісті та релігії могли здійснюватися всіма особами в Криму, без дискримінації за будь-якими ознаками;
– сприяти створенню безпечних умов для незалежних і плюралістичних засобів масової інформації та організацій громадянського суспільства; забезпечити безперешкодний доступ до Криму українських та іноземних журналістів, правозахисників й інших представників громадянського суспільства;
– поважати право на свободу мирних зібрань; скасувати невиправдані вимоги про отримання попередніх дозволів; припинити практику адміністративного і кримінального переслідування за здійснення цього права;
– дозволити вільне виявлення традицій та культурної ідентичності особи, зокрема безперешкодну діяльність общин та відзначення важливих подій;
– виконати постанову Міжнародного суду від 19 квітня 2017 р.; скасувати обмеження на право кримськотатарської громади мати свої представницькі установи, зокрема скасувати заборону на діяльність Меджлісу; забезпечити доступність освіти українською мовою;
– відновити майнові права всіх осіб, позбавлених права власності у результаті конфіскації нерухомого майна, проведеної у Криму та Севастополі;
– забезпечити наявність і доступність послуг охорони здоров’я для всіх мешканців Криму; скасувати заборону на використання замісної терапії для лікування споживачів ін’єкційних наркотиків.
Повний текст Доповіді українською доступний за посиланням: https://www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/CrimeaThematicReport10Sept2018_UKR.pdf