«Для нас важливо працювати з дітьми і молоддю тимчасово окупованого Криму», – Антон Кориневич на Форумі єдності

Постійний Представник Президента України в АР Крим Антон Кориневич на сесії “Від безкінечного майбутнього до планів на завтра. Гуманітарна політика України для збереження зв’язків з громадянами, які проживають на ТОТ” на Форумі єдності у Маріуполі наголосив, що Україні важливо мати зв’язок з кримськими дітьми і з кримською молоддю. Це той резерв, який допоможе нам повернути українську державність на  тимчасово окуповану територію Автономної Республіки Крим та міста Севастополь.

Антон Кориневич звернув увагу на певні проблеми з освітою кримчан і на певні механізми, які допомагатимуть і сприятимуть відновленню і встановленню зв’язків з кримською молоддю.

На думку Постійного Представника, маємо серйозні проблеми з освітою кримчан на тимчасово окупованій території. Перш за все це проведення окупаційною владою освітньої політики щодо:

  1. Знищення громадянської ідентичності (ідентичності як громадян України) через пригнічення національної ідентичності українців та кримських татар через зменшення вивчення мови, історії, культури, традицій, а також із використанням кримінальних переслідувань за прояви проукраїнської позиції. Окупанту потрібен «радянський громадянин», який не має власної ідентичності, забув і не знає своєї мови, традицій, культури. В кримських школах сьогодні навчається більше 200 000 дітей. При цьому в Криму наразі функціонує лише одна 9-річна школа з українською мовою навчання. Всього лише близько 250 кримських дітей отримують середню освіту українською мовою, трохи більше 6000 – кримськотатарською. В багатьох випадках українська мова може вивчатися в Криму лише як факультатив. Навіть не зважаючи на постанову Міжнародного Суду ООН від 19 квітня 2017 року, якою Росія була зобов’язана забезпечити доступність освіти українською мовою в Криму, окупаційна влада продовжує знищувати систему освіти українською мовою. Вивчення курсу «Історія України» припинилося у 2014 році.
  2. Заміщення громадянської ідентичності  мілітаризацією освітнього процесу, агресією та несприйняттям українського як такого і готовністю сприймати війну, агресію, окупацію як щось нормальне. Юнармія, козачі школи, козачі класи. Юнармія (російський військово-патріотичний рух) в Криму – з 2016 року. Загони Юнармії, до прикладу, створені в усіх школах Севастополя. Відділення Юнармії є в усіх районах окупованого Криму. 27 жовтня 2019 року в російських ЗМІ з’явилася інформація, що в ялтинській школі учні кадетського класу душать, б’ють інших дітей, ходять з ножем і молотком, залякують оточуючих. Створення образу внутрішнього ворога з числа проукраїнських активістів та активістів кримських татар і образу зовнішнього ворога (Україна).

Чому для нас важливі діти, молодь? Чому важливо з ними працювати? Бо дорослі громадяни, які мешкають в тимчасово окупованому Криму, пам’ятають Україну, знають Україну. Так, нам потрібно з ними мати зв’язок, постійно його підтримувати. Але діти і молодь в Криму з кожним роком знають нас, Україну, все менше. А оскільки нам потрібно перш за все повертати, реінтегрувати людей, а не просто території, то нам потрібно перш за все працювати з дітьми і молоддю і не дати знищити те, що хоче знищити РФ під час окупації, а саме громадянську ідентичність кримських дітей і кримської молоді.

Для цього ми будемо працювати в таких напрямках:

  • державна підтримка освітньо-культурних кримськотатарських центрів на території, підконтрольній Уряду України. Приклад – центр «Кримська родина», що працює в Києві, він повинен мати державну підтримку, працювати у статусі комунального або державного закладу позашкільної освіти, а не громадської організації. І робота в цьому напрямі вже ведеться.
  • створення Фонду/Ендавменту для підтримки кримських освітніх і культурних ініціатив та обдарованих кримчан, які, в тому числі, мають стати нашим резервом і після деокупації будуть допомагати відновлювати українську державність в Криму (стипендії, підтримка діяльності організацій тощо).